• Przedmiotowy System Oceniania

        • T

          PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z RELIGII

          W SZKOLE PODSTAWOWEJ

          II ETAP EDUKACYJNY

          Przedmiotowy system oceniania został opracowany na podstawie Programu nauczania

          religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach zatwierdzonego przez Komisję Wychowania

          Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski w dniu 9 czerwca 2010 (nr programu AZ-2-01/10)

          i jest zgodny z Rozporządzeniem MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu

          oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów

          i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562, z późn. zm.) oraz Wewnątrzszkolnego Systemu Ocenania.

          Ocenę z religii ustalamy w oparciu o kryteria poznawcze, kształcące i wychowawcze.

          W ocenianiu z religii obowiązują poniższe zasady:

          1. Obiektywność – zastosowanie jednolitych norm i kryteriów oceniania.

          2. Jawność – podawanie na bieżąco wyników pracy ucznia (rodzicom na ich zapotrzebowanie

          lub gdy zaistnieje taka potrzeba ze strony szkoły).

          3. Instruktywność – wskazanie na występujące braki.

          4. Mobilizacja do dalszej pracy.

          Prowadzenie zróżnicowanych form i rodzajów kontroli:

          1. Kontrola wstępna (dokonanie diagnozy wiedzy i umiejętności w początkowej fazie

          kształcenia).

          2. Kontrola bieżąca (sprawdzanie w trakcie trwania procesu kształcenia).

          3. Kontrola końcowa (dotyczy zakończonego etapu kształcenia).

          4. Kontrola dystansowa (zbadanie trwałości wyników po pewnym okresie od zakończenia

          procesu).

          Metody kontroli i ocen:

          1. Konwencjonalne (bieżąca kontrola, prace pisemne, posługiwanie się książką, ćwiczenia

          praktyczne, kontrola graficzna, obserwacja uczniów w toku ich pracy itp.).

          2. Techniczne sposoby kontrolowania procesu dydaktycznego (kontrola i ocena przy pomocy

          zróżnicowanych zadań testowych).

          Sposoby oceniania:

          Wartościowanie gestem, słowem, mimiką, stopniem.

          Elementy wchodzące w zakres oceny z religii:

          1. Ilość i jakość prezentowanych wiadomości.

          2. Zainteresowanie przedmiotem.

          3. Stosunek do przedmiotu.

          4. Pilność i systematyczność.

          5. Umiejętność zastosowania poznanych wiadomości w życiu.

          6. Postawa.

          Przedmiot oceny z religii zawiera kryteria poznawcze, kształcące i wychowawcze.

          Kontrola i ocena w religii nie dotyczy wyłącznie sprawdzenia wiadomości, lecz także wartościowania umiejętności, postaw, zdolności twórczych, rozwoju zainteresowań,

          motywacji uczenia się, a głównie kształtowania cech charakteru, woli, odpowiedzialności

          za swoje czyny, dokładności, wytrwałości, pracowitości, kultury osobistej, zgodności postępowania

          z przyjętą wiarą.

          Cele oceniania:

          1. Informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych.

          2. Motywowanie ucznia do dalszej pracy.

          3. Pomaganie uczniowi w samodzielnym planowaniu jego rozwoju.

          4. Systematyczne informowanie rodziców (prawnych opiekunów) o postępach, trudnościach

          i specjalnych uzdolnieniach ucznia.

          5. Umożliwienie  doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.

          Ocenie podlegają:

          1. Pisemne prace kontrolne i kartkówki.

          2. Odpowiedzi ustne objęte zakresem materiału z zakresu trzech ostatnich lekcji.

          3. Wypowiedzi w trakcie lekcji, podczas dyskusji, powtórzenia itp.

          4. Praca domowa: krótkoterminowa i długoterminowa.

          5. Znajomość podstawowych prawd wiary.

          6. Prowadzenie zeszytu ucznia i ćwiczeń.

          7. Pilność, systematyczność, postawy, umiejętności.

          8. Korzystanie z Pisma świętego, podręcznika i innych materiałów katechetycznych.

          9. Postawy wskazujące na potrzebę wartościowania.

          10. Inne formy aktywności ucznia:

          · praca w grupie (udział w dyskusji, prezentowanie efektów pracy zespołu),

          · aktywność na zajęciach lekcyjnych,

          · referaty, prezentacje,

          · udział w olimpiadach, konkursach, kole religijnym.

          11. Praktyki religijne nie podlegają ocenie.

          Zasady oceniania

          1.Na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich

          rodziców (prawnych opiekunów) o:

          · wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania śródrocznej i rocznej

          (semestralnej) ocenie klasyfikacyjnej wynikających z realizowanego przez siebie

          programu nauczania;

          · sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;

          · warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (semestralnej)

          oceny klasyfikacyjnej.

          2. Oceny cząstkowe – semestralne i końcoworocznej – wyrażone są według skali:

          · celujący (6),

          · bardzo dobry (5),

          · dobry (4),

          · dostateczny (3),

          · dopuszczający (2),

          · niedostateczny (1).

          3. W ciągu jednego semestru uczeń otrzymuje  co najmniej trzy oceny cząstkowe.

          4. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów

          5. Pisemne prace kontrolne przeprowadzane są dwa razy w ciągu semestru. Obejmują więcej

          niż trzy jednostki lekcyjne. Zapowiedziane są co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem,

          a sprawdzane są  do dwóch tygodni. Natomiast zakres materiału kartkówek  obejmuje nie więcej niż trzy jednostki lekcyjne lub materiał podstawowy.. Na wniosek ucznia lub jego rodziców

          (prawnych opiekunów) sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna

          dokumentacja dotycząca oceniania ucznia z religii są udostępniane do wglądu uczniowi lub

          jego rodzicom (prawnym opiekunom).

          6. Odpowiedzi ustne objęte są zakresem materiału z zakresu trzech ostatnich lekcji. Uczeń ma

          prawo dwa razy w ciągu semestru zgłosić nieprzygotowanie do odpowiedzi (bez

          konsekwencji). Winien to zrobić na początku lekcji.

          7. Praca domowa: krótkoterminowa i długoterminowa, kontrolowana jest na bieżąco. Uczeń ma prawo raz w ciągu semestru zgłosić brak pracy krótkoterminowej (bez konsekwencji), jednak winien ją uzupełnić na następne zajęcia.

          8. Kontrola znajomości podstawowych prawd wiary zdobywana jest podczas odpowiedzi

          ustnej lub pisemnej.

          9. Zeszyt ucznia (ćwiczenia) sprawdzany jest raz w semestrze. Przynajmniej jeden

          raz w semestrze przeprowadzana jest kompleksowa ocena zeszytu.

          10. Uczeń ma prawo do poprawiania oceny niedostatecznej , dopuszczającej i dostatecznej z całogodzinnych sprawdzianów, w terminie nie dłuższym niż dwa tygodnie od uzyskanie informacji o ocenie.

          11. Przed rocznym (semestralnym) klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym rady pedagogicznej

           uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują informację o przewidywanej dla niego rocznej (semestralnej) ocenie klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych w terminie i formie określonych w statucie szkoły.

          12. Ocena śródroczna i roczna nie ma charakteru średniej arytmetycznej ocen cząstkowych;

          znaczący wpływ mają przede wszystkim oceny uzyskane (w semestrze lub w ciągu całego

          roku szkolnego) z prac kontrolnych, dłuższych wypowiedzi, referatów, o ile prezentacja ich

          przejmie formę wypowiedzi ustnej oraz innych form pracy o charakterze samodzielnym.

          13. Uczeń, który przystąpi do olimpiady czy konkursu religijnego i pomyślnie ukończy co

          najmniej etap rejonowy, uczestniczył w spotkaniach koła religijnego  będzie mógł uzyskać podniesienie oceny końcoworocznej o jeden stopień.

          14. Laureaci konkursów przedmiotowych z religii o zasięgu wojewódzkim (diecezjalnym),

          międzywojewódzkim i ogólnopolskim otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą

          roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata ww. konkursów bądź

          laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej

          (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje celującą końcową

          ocenę klasyfikacyjną z religii.

          15. Uczeń może nie być klasyfikowany z religii jeżeli brak jest podstaw do ustalenia

          śródrocznej lub rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia

          na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na zajęcia z religii

          w szkolnym planie nauczania. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej

          nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny z religii.

          16. Egzamin klasyfikacyjny z religii zdaje również uczeń:

          · realizujący, na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny tok nauki;

          · spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.

          17. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora

          szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z religii została ustalona

          niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być

          zgłoszone w terminie zgodnym ze statutem szkoły.

          18. Informacja o grożącej ocenie niedostatecznej z przedmiotu  przekazana jest uczniowi

          i jego rodzicom (prawnym opiekunom) na miesiąc przed klasyfikacją. Nauczyciel religii

          przedstawia możliwości poprawy oceny poprzez uzupełnienie niezbędnych wiadomości

          i umiejętności.

          19. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej (semestralnej) uzyskał ocenę niedostateczną

          z religii może zdawać egzamin poprawkowy.

          Ustalenie wymagań programowych w obrębie poszczególnych poziomów

          oraz zastosowanie ich w określonych ocenach osiągnięć uczniów

          1. Wymagania ponadprogramowe (wykraczające)

          Na ocenę CELUJĄCĄ uczeń:

          · Spełnia wymagania określone w zakresie oceny bardzo dobrej.

          · Prezentuje treści wiadomości powiązane ze sobą w systematyczny układ.

          · Samodzielnie posługuje się wiedzą dla celów teoretycznych i praktycznych.

          · Wykazuje się właściwym stylem wypowiedzi, swobodą w posługiwaniu się terminologią

          przedmiotową i inną.

          · Angażuje się w prace pozalekcyjne (np. gazetki religijne, montaże sceniczne, pomoce

          katechetyczne itp.).

          · Osiąga sukcesy w konkursach wiedzy religijnej.

          · Jego pilność, systematyczność, zainteresowanie, stosunek do przedmiotu nie budzi żadnych

          zastrzeżeń.

          · Wykazuje się umiejętnościami i wiadomościami wykraczającymi poza wymagania

          edukacyjne; jego praca jest oryginalna i twórcza oraz wskazuje na dużą samodzielność.

          · Inne osiągnięcia indywidualne ucznia promujące ocenę celującą.

           

          2. Wymagania dopełniające

          Na ocenę BARDZO DOBRĄ uczeń:

          · Spełnia wymagania określone w zakresie oceny dobrej.

          · Opanował pełny zakres wiedzy, postaw i umiejętności określony poziomem nauczania

          religii.

          · Prezentuje poziom wiadomości powiązanych ze sobą w logiczny układ.

          · Umiejętnie wykorzystuje wiadomości w teorii i praktyce bez ingerencji nauczyciela.

          · Wykazuje się właściwym stylem wypowiedzi.

          · Odznacza się pełną znajomością pacierza.

          · Wzorowo prowadzi zeszyt i odrabia prace domowe.

          · Aktywnie uczestniczy w religii.

          · Uczestniczy w konkursach wiedzy religijnej.

          · Jest pilny, systematyczny, zainteresowany przedmiotem.

          · Odpowiedzialnie włącza się w dynamikę i przeżycia roku liturgicznego.

          · Opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności wyznaczonych przez nauczyciela

          programem nauczania; osiągnięcia ucznia należą do złożonych i wymagających

          samodzielności.

          · Inne możliwości indywidualne ucznia promujące ocenę bardzo dobrą.

          3. Wymagania rozszerzające

          Na ocenę DOBRĄ uczeń:

          · Spełnia wymagania określone w zakresie oceny dostatecznej.

          · Opanował materiał programowy z religii.

          · Prezentuje wiadomości powiązane związkami logicznymi.

          · Poprawnie rozumie uogólnienia i związki między nimi oraz wyjaśnia zjawiska inspirowane

          przez nauczyciela.

          · Stosuje wiedzę w sytuacjach teoretycznych i praktycznych.

          · Wykazuje się dobrą znajomością pacierza.

          · W zeszycie ma wszystkie notatki i prace domowe.

          · Korzysta z pomocy dydaktycznych podczas zajęć lekcyjnych (podręcznik, zeszyt ucznia i

          inne).

          · Systematycznie uczestniczy w zajęciach religii.

          · Jest zainteresowany przedmiotem.

          · Wykazuje się dobrą umiejętnością zastosowania zdobytych wiadomości.

          · Postawa ucznia nie budzi wątpliwości.

          · Stara się być aktywnym podczas lekcji.

          · Wiadomości i umiejętności ucznia przewidziane programem nauczania nie są pełne dla

          danego etapu nauczania, ale wiele umiejętności ma charakter złożony i samodzielny.

          · Inne osiągnięcia indywidualne ucznia promujące ocenę dobrą.

          4. Wymagania podstawowe

          Na ocenę DOSTATECZNĄ uczeń:

          · Opanował łatwe, całkowicie niezbędne wiadomości, postawy i umiejętności.

          · Prezentuje podstawowe treści materiału programowego z religii.

          · Wykazuje się wiadomościami podstawowymi, połączonymi związkami logicznymi.

          · Dość poprawnie rozumie podstawowe uogólnienia oraz wyjaśnia ważniejsze zjawiska

          z pomocą nauczyciela.

          · Potrafi stosować wiadomości dla celów praktycznych i teoretycznych przy pomocy

          nauczyciela.

          · W przekazywaniu wiadomości z religii popełnia niewielkie i nieliczne błędy.

          · Odznacza się małą kondensacją wypowiedzi.

          · Wykazuje się podstawową znajomością pacierza.

          · W zeszycie ucznia sporadyczne braki notatek, prac domowych.

          · Prezentuje przeciętną pilność, systematyczność i zainteresowanie przedmiotem.

          · Wiadomości i umiejętności ucznia są na poziomie podstawowych wiadomości

          i umiejętności przewidzianych programem nauczania dla danego etapu; wiadomości

          i umiejętności należą do przystępnych, o średnim stopniu złożoności i wystarczą do

          pomyślnego dalszego uczenia się.

          · Inne możliwości indywidualne ucznia wskazujące na ocenę dostateczną.

          5. Wymagania konieczne

          Na ocenę DOPUSZCZAJĄCĄ uczeń:

          · Opanował konieczne pojęcia religijne.

          · Wykazuje się luźno zestawionym poziomem wiadomości programowych.

          · Prezentuje mało zadowalający poziom postaw i umiejętności.

          · Wykazuje brak rozumienia podstawowych uogólnień.

          · Cechuje się brakiem podstawowej umiejętności wyjaśniania zjawisk.

          · Nie potrafi stosować wiedzy, nawet przy pomocy nauczyciela.

          · Podczas przekazywania wiadomości popełnia liczne błędy, wykazuje niepoprawny styl

          wypowiedzi, posiada trudności w wysławianiu się.

          · Prowadzi zeszyt ucznia.

          · Ma problemy ze znajomością pacierza.

          · Wykazuje poprawny stosunek do religii.

          · Opanował elementarne wiadomości i umiejętności programowe przewidziane dla danego

          etapu edukacyjnego; są to wiadomości i umiejętności bardzo przystępne, proste

          i praktyczne, niezbędne w funkcjonowaniu szkolnym i pozaszkolnym.

          · Inne możliwości indywidualne ucznia wskazujące na ocenę dopuszczającą.

          6. Ocena NIEDOSTATECZNA

          Uczeń:

          · Wykazuje rażący brak wiadomości programowych.

          · Cechuje się brakiem jedności logicznej między wiadomościami.

          · Prezentuje zupełny brak rozumienia uogólnień i nieumiejętność wyjaśniania zjawisk.

          · Wykazuje zupełny brak umiejętności stosowania wiedzy.

          · Podczas przekazywania informacji popełnia bardzo liczne błędy.

          · Cechuje się rażąco niepoprawnym stylem wypowiedzi.

          · Nie wykazuje się znajomością pacierza.

          · Nie posiada zeszytu ucznia lub dość często nie przynosi go na lekcję.

          · Lekceważy przedmiot.

          · Opuszcza lekcje religii.

          · Inne uwarunkowania indywidualne ucznia wskazujące na ocenę niedostateczną.

           

          Wszystkie inne ustalenia znajdują się w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania

          obowiązującym w szkole oraz w zasadach oceniania opracowanych przez Komisję

          Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski.

          W opracowaniu Przedmiotowego systemu oceniania z religii korzystano m.in. z następującej

          literatury:

          Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce, Kraków

          2001.

          Konferencja Episkopatu Polski, Podstawa programowa katechezy Kościoła Katolickiego w Polsce,

          Kraków 2010.

          Zaproszeni przez Boga. Podręcznik metodyczny dla klasy 4 szkoły podstawowej, red. Z. Marek,

          Kraków 2002.

          Biblioteczka Reformy, MEN o ocenianiu, Warszawa 2000.

          Ocena w katechezie, red. S. Kulpaczyński, Lublin 2001.

          .

    • Kontakty

      • Szkoła Podstawowa im. dra Floriana Ceynowy w Przysiersku
      • (052)3322723 kom. 609004334
      • Szkoła Podstawowa w Przysiersku, Przysiersk ul. Szkolna 5, 86-122 Bukowiec 86-122 Bukowiec Przysiersk Poland
      • mgr MARIUSZ MINGA
      • /SPPrzysiersk/SkrytkaESP
  • Galeria zdjęć

      brak danych